Maar de kans is groot dat de meest voor de hand liggende woorden en namen die je bedenkt al vastgelegd zijn als domeinnaam. Er zijn immers al meer dan 5 miljoen .nl domeinnamen geregistreerd in Nederland. En het veelvoudige aan .com domeinnamen.
Het idee vinden
Het is belangrijk om te bedenken wat goede domeinnamen en merken zijn, hoe we ideeën verzamelen, associaties maken, domeinnamen of woordensuggesties leveren die met elkaar kunnen worden verbonden.
Tips om je domeinnaam te verzinnen
Bij een nieuw idee hoort een goede domeinnaam
Registreren en uitzoeken van een sterke beschikbare domeinnaam kan nu vaak veel tijd vullen.
Wij hebben een lijstje gemaakt van domeinnaam tips en ideeën, hopelijk bieden die genoeg inspiratie om een sterke domeinnaam te bedenken die nog beschikbaar is.
Hoe kies je een goede domeinnaam?
Lees eerst de volgende 5 richtlijnen bij het kiezen van domeinnaam
- De domeinnaam is niet te lang
- De domeinnaam is gemakkelijk te onthouden
- De domeinnaam heeft niet meer dan 1 koppelteken
- De domeinnaam moet goed uit te spreken zijn
- De domeinnaam wordt niet verkeerd geïnterpreteerd
Hier zijn vijf richtlijnen. Richtlijnen zijn handig, maar ze hebben niet dezelfde autoriteit als regels. Je moet blijkbaar uiteindelijk kiezen voor een naam die het beste bij jou en de website die je wilt bouwen past.
Hoe komt Amazon aan haar naam?
Het is vroeger wel eens voorgekomen dat webbedrijven zich zagen opgenomen in lijsten waarop alle bedrijven die met de letter A begonnen, iedere keer onder elkaar stonden op alfabetische volgorde. Jeff Bezos had het daarom over een domeinnaam beginnende met A. Hij greep vervolgens in het woordenboek en kwam zo op meerdere namen waaronder Amazon, naam van de breedste rivier ter wereld, wat hij en hun redactie een mooi woordkeuze vonden om de grootste boekwinkel ter wereld te noemen.
Maar Amazon was niet de eerste naam die ze bedachten. Eerst dacht hij aan Cadabra, maar die naam werd afgekeurd toen een advocaat de naam verkeerd uitsprak als Cadaver (dat betekent lijk in het Engels). Daarom zijn twee tips voor éénzelfde sterke domeinnaam ook “De domeinnaam wordt niet verkeerd geïnterpreteerd” en “De domeinnaam is gemakkelijk te onthouden”. Ook dacht Bezos aan de naam Relentless, maar die werd ook afgeslagen. Misschien om drie andere tip van één sterke domeinnaam: de naam Amazon is korter, makkelijker te onthouden en op te schrijven.